onsdag, januar 21, 2015

Struktur

En strukturert hverdag er det som holder meg gående. Det er slik jeg kommer gjennom det å gå ett fullidsstudie, med fulltidspensum, to deltidsjobber, og selvsagt min rolle som samboer/kjæreste og bonusmamma. 

I tillegg kommer mye annet, som at jeg står for alt husarbeid, matinnkjøp, økonomi etc. så og si alene. Noe som er helt greit, det meste er mitt, det går på automatikk, og jeg må gjøre det. Jeg må ha mat, rene klær og ren leilighet. Jeg får fnatt hvis oppvasken står eller jeg mangler melk. Og jeg har aldri lånt penger, og vil helst aldri oppleve det. 

Men! Det jeg skulle frem til, er tips for å være godt rustet til året 2015; 

- Skaff deg Almanakk. Kalender på mobilen blir bare rot. (Jeg trenger også korrekturlakk og fargetusjer for oversiktlig planlegging. ) 

- Skriv opp alt. Forelesninger, jobb, trening, avtaler, pensum, etc. 

- Planlegg matinnkjøp og vaskedager. 
(Evt. Middags-ukeplan) 

- Planlegg fridager i god tid. Avtal med jobb(er). 
(Eks. Viktige bursdager, Helgeturer, påskeferie.) 

- Sett ting på avtalegiro. Betal regninge
med en gang. 

- rydd noe ut av klesskapet når du kjøper noe nytt. Gi bort og selg klær og ting. 
( rydd gjennom hver sesong, ha kun vinterklær fremme på vinter, osv. ) Legg unna i bod til ny sesong. Man får ikke brukt alt uansett. 

- Planlegg trening og kosthold. Unngå å bruke mye penger i kantine eller på café, det har mye å si på økonomien på ett år.. 

- ikke sløs eller vær lat. Vær ærlig mot deg selv. Når sløser jeg, når er jeg lat, og hva skal jeg gjøre forgå snu det. 

- pass på å få nok søvn og ta vare på deg selv. ( dette er jeg dårligst på). 


Lykke til for ett bedre 2015❤️

Ingen kommentarer: