onsdag, november 08, 2017

En gang til

De som leser her eller på Instagram har kanskje fått med seg at jeg er opptatt av gjenbruk og miljøet. Jeg gjør langt ifra nok, men jeg har noen grep jeg føler jeg er flink til. Her er noe av det: 

♻️ sortering: 
Vi kildesorterer; mat, plast, papp, glass, metall, minst mulig i restavfall! 
♻️ Unngå å kjøpe mange plastposer: 
På matbutikken selger de fine store gjenbruksposer som vi bruker så ofte vi kan når vi handler. Mange andre butikker har også alternativ med papirposer. (Feks. Ikea, Kid, Søstrene grene, Hvit Tråd, Lagerhouse). En ting du også kan gjøre er å takke nei til poser på shoppingrunden: prøv å få alt i en pose, eller i feks. veska di om du handler småting. (Mange butikker tar også ekstra betalt for posen- med deres reklame på!)
♻️ Storhandling: 
Vi prøver å handle på matbutikken så sjeldent som mulig. I gode perioder handler vi en gang i løpet av to uker. På denne måten sparer vi tid og penger, og vi kaster mye mindre mat. 
♻️ Ikke kaste mat: 
Planlegger middager for hele uken, kjøper inn deretter. Tar alltid vare på rester og bruker det om igjen dagen etter eller spiser til feks. lunch. Frukt som går på det siste brukes i smoothie. Mye mat fryser vi for lengre holdbarhet. 
♻️ Pant alt, alltid:
Denne sier seg selv. Skjønner ikke folk som ikke gjør dette. 
♻️ Minimere kjøring: 
Dette var jeg flinkere på før når jeg kunne sykle til jobb. Men når jeg begynnte å jobbe i Løten og barnehagen til Nathalie er i Elverum så har det blitt vanskeligere. Storhandling går heller ikke uten bil- men til gjengjeld kjører vi mye færre turer på butikken når vi storhandler! 
Når jeg nå ser etter barnehage ønsker jeg gjerne en med gangsavstand så lenge det er god kvalitet på barnehagen. 
 
Også mitt hjertebarn: 
♻️ Gjenbruk! 
Jenny Skavland er gjenbruksdronningen, og inspirerer meg mye. Visste du at ALT av tøy kan/skal leveres i klesoppsamlere? Ødelagte hullete filler, kluter, truser- whatever- alt kan leveres der: det blir omgjort til nye tekstiler! 
Dette visste jeg faktisk ikke før Jenny opplyste om det på TV. Takk! 

♻️ Ikke kast klær. Aldri. 
Jeg prøver å selge eller gi bort videre det vi ikke lengre har bruk for, og det som er ødelagt eller ikke blir solgt går i UFF/Fretex containere. Alltid. 
♻️ Kjøp klær brukt. 
Det er så mye fint å få kjøpt brukt. Særlig er jeg veldig begeistret for brukt barnetøy: fordi nesten alt jeg har kjøpt er helt ubetydelig brukt, og vi sparer så sinnsykt mye på det. 
♻️ Kjøp utstyr brukt. 
Man får kjøpt omtrent alt. Bare sørg for at det er i brukbar stand for den bruken du har tenkt deg. Eksempler på hva jeg har kjøpt brukt: Sykler, leker, barnevogn, bilsete, skøyter, ski, skisko, sko, akebrett, vippestol, babygym, lamper, møbler etc. Det meste jeg kjøper er faktisk brukt. En god idé er å alltid sjekke Finn.no eller Kjøp og Salg sider før man evt. går ut å handler. 
♻️ DIY : Forkortelse for Do It Yourself. Dette har nermest blitt min hobby. Kjøpe møbler og annen innredning som jeg ser potensiale i, og bringe det tilbake i god stand med noen enkle grep. Det meste blir flott med litt pussing/ maling og evt. snekring. Heldigvis har jeg også Patrick på laget som har en løsning på alt jeg ikke får til:) 
Eksempler på våres DIY: 

Dette lekehuset er kjøpt brukt og malt om. Jeg har også kjøpt barbier og tilbehør brukt. 
Gyngestol til barnerom. Fikk gratis og malte om og fant puter som passet til. 


Klesskap: Se forrige blogginnlegg. 

Ja, kort fortalt. Jeg har mange flere slike prosjekter. Barneseng, fuglekasse, oppbevaringsbokser, jeg har malt og holdt på slik mange ganger å gi noe gammelt nytt liv. 

Her er noen få av mine gjenbruk kupp: 

 
Det er SÅ nyttig å handle brukt, både for kjøper og selger! Så hvorfor ikke?:)  

Ingen kommentarer: